Logowanie Rejestracja

Czy kawa wypłukuje magnez? Mity na temat picia kawy

czy kawa wypłukuje magnez

 

 

 

Kawa wypłukuje magnez – z pewnością każdy amator czarnego napoju spotkał się z taką opinią. Czy rzeczywiście jest ona prawdziwa, a setki tysięcy osób, które każdego dnia sięgają po kawę, szkodzą swojemu zdrowiu? Sprawdźmy.

 

Czy kawa wypłukuje magnez?

Tak. Kawa – szczególnie pita w większych ilościach – powoduje, że ilość magnezu wydalanego z moczem wzrasta, a stan ten utrzymuje się przez co najmniej 3 godziny. Przyjmuje się, że ok. 300 mg kofeiny, której dostarczą 2- 3 kawy wypite w ciągu dnia, powoduje usunięcie w ciągu doby z organizmu mniej więcej 4 mg magnezu.

Należy także zwrócić uwagę, że kawa wypłukuje z organizmu również inne minerały: sód, wapń oraz potas, które wraz z magnezem spełniają funkcję elektrolitów odpowiadających za przepływ impulsów elektrycznych w ciele, a ich niedobór objawia się rozmaitymi dolegliwościami. Do wypłukiwania cennych minerałów dochodzi na skutek diuretycznego, czyli moczopędnego działania kawy.

 

Kawa a magnez – cała prawda

Jest jednak druga strona medalu. Tym, co z pewnością uspokoi miłośników kawy, jest fakt, że w jej składzie znajdują się również inne składniki poza kofeiną. Jednym z nich jest właśnie magnez. Co więcej, w 200 ml napoju znajduje się go minimum 7 mg. Łatwo więc policzyć, że wspomniane 2-3 kawy dostarczą co najmniej 14-21 mg magnezu – jeśli porównamy tę ilość z wypłukiwanymi 4 mg elektrolitu na dobę, okazuje się, że bilans jest dodatni. Warto też przytoczyć wyniki badań koreańskich naukowców poświęconych ocenie źródeł oraz ilości magnezu w diecie mieszkańców Korei Południowej. Okazało się, że dla osób od 30 do 64 roku życia głównym źródłem magnezu jest właśnie kawa. Co więcej, stanowi ona także cenne źródło witamin z grupy B oraz polifenoli, a jej pozytywne działanie na organizm zostało potwierdzone licznymi badaniami.

Choć stwierdzenie, że kawa wypłukuje potas, magnez i inne elektrolity jest prawdziwe, nie musisz rezygnować z ulubionego napoju. Straty tych minerałów są tak niewielkie, że łatwo zrekompensujesz je zrównoważoną dietą. Jeśli natomiast szczególnie martwisz się o poziom magnezu, teraz już wiesz, że kawa nie wpływa na jego obniżenie, a raczej go uzupełnia.

 

kawa a magnez


preloader